المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريل دايبل للتردد 145

الفيلكاوى
04/04/2002, 07:21 AM
بصراحه انا قريت عن هذى الموضوع قبل لا اطرحه وحبيت اشاركم معاى فيه طبعا اكيد فيه ناس عارفه
هذى النوع من الارايل بس هم حبيت الناس الى ما عندهم فكره يطلعون عليه وعلى فكره انا جربته يوم كنت فى الكويت على التردد 27.555 MHz الى اهو 11 متر وكانت النتيجه جدا ممتازه والحين اطرح لكم هذى الموضوع عن ال 2 ميتر

أولا سرعة الضوء والموجات اللاسلكية = 300 ألف كيلومتر فيى الثانية
كلنا نعرف أن موجات ال VHF والتي تمتد من 144 الى 148 ميجاهرتز تسمى موجات ال 2 متر ....
300 % 145 = 2.068 متر يعني 2 متر تقريبا = طول الموجة كاملة
الـــ 2 متر هو طول الموجة كاملا وأنا أريد فقط نصف الموجة وهو 1 متر ... أذا الاريل من أوله الى آخرة 1 متر

أذا كل طرف من أطراف الدايبل بيكون طوله( نص) متر ...
بالنسبة للواير ( الكيبل ) أفضل أنه مايقل عن 15 متر من الاريل الى الجهاز ...
وتوصيل الواير بالاريل الدايبل ما يحتاج الى أي وزنية معينة ...

الادوات المطلوبه لى عمل الاريل
1- واير كهرباء اكون سماكته 2 او 2ونص ملى اكون سلك واحد لا اكون عده اسلاك
2- اى نوع عازل
3- واير او كيبل اكون 50 اوم
طريقه عمله
راح نجيب واير الكهرباء بطول واحد متر ونقسمه الى نصين راح اكون كل نص عندنه طوله (نص متر)
وراح نجرح الكيبل او الواير راح يضهر عندنه سيم النحاس و الشعر النحاس ...
نوصل كل من الوايرين الكهرباء فى طرف واحد مع سيم النحاس والثانى مع السيم الشعر
والعازل الى ذكرناه يمنع الالتماس
راح اوضح برسم علشان انقرب الموضوع اكثر

http://www.musicblack.com/untitled.bmp

1-الون الاحمر هو العازل
2-3-4-5 اهو الواير الكهرباء الى طوله نص متر طبعا راح اكون بس وايرين مو اربع وايرات انا بس حبيت اوريك الشكل الى انت تقدر اتسويه يا افقى او على شكل هرم يعنى بس وايرين يا 2 و 3 او 4 و 5
طبعا الاطراف لازم اتكون معزوله يعنى ما اتلامس اى جسم معدن يعنى تستطيع ان تربط الاطراف فى خيط وتشدهم
6- هو الكيبل الى واصل لين الجهاز ولى راح اتوصل اطرافه مع الوايريين الكهرباء
النهايه
عسى بس استطعت انى اوصل المعلومه لكم ونشاء الله تنجح العمليه
وعلى فكره هذى الاريل مافيه db يعنى الdb فيه صفر
وطبعا هذه الاريل تستطيع انك تعمله فى اى مكان اذا ما كان عندك اريل وعندك هذى المواد تستطيع تعمله فى دقايق

والله ولى التوفيق

اخوكم الفيلكاوى بوحمد الكويت
حاليا الاسكندريه ..... مصر

الفيلكاوى
04/04/2002, 06:16 PM
سلام عليكم
طبعا تستطيع ان تعمله توجيهى يعنى اتوجه على المكان الى تبى اتكلمه ونشاء الله النتيج اتكون اوكى
وطبعا الواط الى راج اطلعه الجهاز هو الاوط الحقيقى لى جهازك يعنى تقدر تختبر البوار الى فى جعازك اشكثر ادز على اساس انه الاريل الى ذكرته صفر db

ارجو من الاخوه الى قامو بتصنيعه يبلقونه بنتيجه طبعا اذا حب احد انه يعمل هذه الاريل

وشكرا
بوحمد