المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المناسب للسنورك

voodoo_100
16/01/2010, 03:52 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته:
مش حطول عليكم بس رحت جبت بدله mm6 cressi-sub قولت انا عايز مقاس xl لقيت مكتوب عليها 56vi ولبستها ومعرفتش اتحرك ولا فوق الميه ولا تحت الميه حسيت بدوخه وعروفى ضربت هيه كانت ماسكه بس مش اوى ممكن اعرف المفاسات المناسبه وهل 6mm مناسبه ولا اجيب 3mm والانواع ايه مع العلم انا بنزل فى البحر المتوسط مع الشكر وفى حاجه تانيه هل من الممكن اجيب البدله من النت ممكن اعرف الطريقه وطرق الشحن

غواص فلسطين
16/01/2010, 08:54 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أهلا وسهلا بك أخي الكريم ويشرفني أن أجاوبكم على إستفسارك حسب معلوماتي المتواضعة ,,
بالنسبة للبدلة 6 ملم تعتير ممتازة لأجواء البحر المتوسط , وماركة cressi-sub من الماركات المعروفة عالميا ومشهورة بجودتها ولا يختلف عليها اثنين ,, بالنسبة لأنك لبستها ومش عارف تتحرك فهذا يعتمد على مسألتين:
1- اذا انت مش متعود على بدلة الغوص فهذا الشعور طبيعي
2- اذا انت متعود على بدلة الغوص 1ونص ملم مثلا فستجد فارق كبير لأنك راح تحس نفسك مربوط وانصحك تحط شوية صابونة سائلة قبل لبس البدلة على الاطراف والاكواع والركب وبرضو حتحس البدلة ماسكة جسمك لكن أهون شوي وحاول بعد ما تنزل للماء إنك تدخل الماء بين جسمك والبدلة من ناحية الرقبة والقدم واليدين,,
اذا حسيت إنها لا زالت ضيقة لازم تستشير أحد الأخوان المدربين ويشوفك وانت لابس البدلة وحاول إنك تجرب أكثر من نوع ومقاس وخلي في بالك إن البدلة تتمدد تحت الماء بنسبة بسيطة ..
اذا بتنزل في الشتاء لازم ال 6 ملم واذا بتنزل بالصيف أنصحك يكون عندك بدلة ثانية 1 ونص ملم أو 3 ملم لأن 6 ملم بالصيف يعني مووووت أحمر ..
ولا لا لا أنصحك تشتري بدلة من النت والسبب هو المقاس لأن لو كانت صغيرة أو كبيرة مواااال طويل.
أرجوا أني أفدتك وبالتوفيق إن شاء الله
تحياتي

هاوي غماره
16/01/2010, 10:30 PM
اللة يجزا غواص فلسطين خير افادك

سهيل البحري
17/01/2010, 12:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ الكريم voodo
ممكن توضح اي عروق اللي ضربت ؟ لانه اذا كانت في ايدك ورجولك فهذا معناته انه ضيقة على مفاصلك وممكن تعملك تضييق على العروق
وانا ما اقدر افتيك في هذه الحالة الخبراء ان شاءالله يفتوك

بالنسبة للدوخة اعتقد ان البدلة برقبة صغيرة والرقبة هذي ضيقة على رقبتك
انا نفس الحكاية يجيني دوخة خفيفة اول ما البسها ولما انزل الموية كل شي يروح

عموما ننتظر اجويبة الخبراء وهم يفيدوك ان شاءالله

voodoo_100
17/01/2010, 10:00 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :
الف شكر على الرد السربع والوافى
فعلا عروق اديه حسيت انى لسه طالع من تمرينه حديد ولما لبستها حسيت انى ابو مجانص وفعلا رجعت البدله مع الخساره بس الحمد لله ان مفيش ضرر حصل ممكن سؤال
لو بدله 3mm يفضل حته واحده ولا جزئين والف شكر

غواص فلسطين
18/01/2010, 10:00 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته :
الف شكر على الرد السربع والوافى
فعلا عروق اديه حسيت انى لسه طالع من تمرينه حديد ولما لبستها حسيت انى ابو مجانص وفعلا رجعت البدله مع الخساره بس الحمد لله ان مفيش ضرر حصل ممكن سؤال
لو بدله 3mm يفضل حته واحده ولا جزئين والف شكر

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
إقرأ موضوعي وإن شاء الله تستفيد http://www.mekshat.com/vb/showthread.php?t=262837 (http://www.mekshat.com/vb/showthread.php?t=262837)
تحياتي

voodoo_100
18/01/2010, 11:18 PM
الف شكر اخى غواص قلسطين على الاهتمام وفعلا لفت نظرى لاشياء اخد بالى منها عند شراء البدله
مع الشكر فين تصوير الفديو انت مش جبت كاميرا انا مستنى الفيديو )))

مهووس بحر
18/01/2010, 11:22 PM
ارجوا من الله لك التوفيق

غواص فلسطين
19/01/2010, 11:33 AM
الف شكر اخى غواص قلسطين على الاهتمام وفعلا لفت نظرى لاشياء اخد بالى منها عند شراء البدله
مع الشكر فين تصوير الفديو انت مش جبت كاميرا انا مستنى الفيديو )))

العفو أخي الكريم والحمد لله إنك إستفدت وفعلا يوجد تفاصيل صغيرة لكن أهميتها كبيرة
تحياتي لك

swcco10
20/01/2010, 09:35 AM
والله نحن عندنا افضل اعضاء في العالم ماشاء الله ياحبهم للخير ولنشر العلم والفائده الله يعطيكم العافيه

lily6666
20/01/2010, 12:43 PM
يسلمووووووووووووووو