المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن استفاد من خبره صيادين المسدس ارجو الافاده

voodoo_100
21/03/2009, 07:42 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا مستخدم مسدس جديد النشان مش بيظبط معايا هل يوجد تدريب او طريقه حنى يظبط معايا مع الشكرhttp://rapidshare.com/files/211848360/1__600_x_166___300_x_83_.jpghttp://www.mypicx.com/03212009/speargun/ وهذه صوره المسدس هو قديم شويه بس الى موجود ونوعه balco

jwan
22/03/2009, 07:24 PM
ياريت تشرح لنا ايش مشكلة المسدس معاك بلتفصيل

sniper112
22/03/2009, 08:21 PM
السلام عليكم
مرحبا فيك اخي الكريم وعساك مرتاح ان شاء الله
بخصوص استفسارك
الغالي لو اتخبرنا وين المشكلة بالظبط اللي تعاني منها انت
1: هل يا ترا بالتسديد
2: هل يا ترا بقوة المسدس وقوة دفع السهم
3: هل يا ترا بصعوبة الحركة والمناورة بالمسدس
وفيه شي ااخر الغالي
اذا توك تستخدم اي مسدس يبغالك تتعود عليه بالتكرار وتعرف اتقيم دقته بعد كذا ضربه
ومعى التعود راح تصير مرتاح له بغض النظر عن نوعه وكفائته
ولكن فيه بعض المسدسات من ثالث او اول ضربه تقدر اتقيمه وترتاح له على طول
وبالتوفيق ويا ريت تشرح لنا مشكلتك وربي يحفظك

voodoo_100
23/03/2009, 09:20 PM
مشكور اخى على الاهتمام والرد انا مشكلتى فى التسديد على الاسماك بسدد وارى السهم رايح بعيد عن السمكه فوق او تحت لو فى طريقه او تمارين على التسديد على الاسماك ممكن الافاده مع الشكر

احمدوعبود
24/03/2009, 10:58 AM
اخوي كم المسافة الي تسدد منها اتوقع المشكلة انك تسدد من بعيد كونك تشوفه يطلع فوق او ينزل تحت قرب شوي وان شاء الله يكون فالك الخير وانتبة تجرب خارج الماء

sniper112
24/03/2009, 11:28 AM
مشكور اخى على الاهتمام والرد انا مشكلتى فى التسديد على الاسماك بسدد وارى السهم رايح بعيد عن السمكه فوق او تحت لو فى طريقه او تمارين على التسديد على الاسماك ممكن الافاده مع الشكر
مرحبا فيك اخي الكريم شوف ان شاء الله اعطيك الحل
اول شي يا الطيب قدر حجم المسدس اللي عندك ونوعيته شو المسافة اللي تتوقع انها راح تخترق السمكة
ثاني شي فيه فرق بين سمكة وسمكة في قوة بدنها يعني فيه اسماك يخترقها السهم وفيه صعب
ثالث شي قدر المسافة اللي بينك وبين الهدف ولا تستعجل أبد
رابع شي خل عينك عالهدف وقدر سرعة حركة السمكة حتى تختار مكان الضربه يعني بالمختصر المفيد
يوم بتشوف سمكة تسبح سريع حاول تضرب امامها حتى اذا وصل السهم لعندها يكون ضربها وهالشي يكون بالتكرار بس انا يالس اعطيك المعلومات
خامس شي سر كل هالكلام يكمن في نوعية المسدس ودقة التصويب فيه ويختلف من شركة لشركة
واتمنى لك التوفيق اخي الكريم وعساك عالقوة وتقبل مروري ومشاركتي المتواضعه

voodoo_100
24/03/2009, 08:31 PM
الف شكر على المعلومات المهمه دى انا فعلا بستعجل فى الضرب والف شكر وحجرب كل النصايح دى مشكورين

قناص البحر
25/03/2009, 08:12 AM
السلام عليكم

أتينا لكي نستفيد من كلام الخبراء

وبالفعل كلامهم سليم 100 على 100 الإستعجال اتكلم عنه بقاعده عند العلماء

ما إستعجل بالشيء قبل آوانه عوقب بحرمآنه

هذا والله تعالى أجل وأعلم

sniper112
25/03/2009, 01:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بارك الله فيك اخي الكريم

voodoo_100
25/03/2009, 06:53 PM
بشوات والله الف شكر على الاهتمام

jwan
25/03/2009, 10:48 PM
اخوي انا بفيدك بمعلومة بلنسبة للتصويب
يمكنك التدرب مبدئيا على قوارير الماء عملي في البحر على نصف متر او متر
وهكذا تعرف مدى قوة تسديدك ورميك
للقارورة والمسافة وشوي شوي طبقها عملي على الاسماك ويكون شغلك تمام موفق

voodoo_100
26/03/2009, 12:32 AM
ممكن سؤال كمان بس مش مرطبت بالمسدس انا اسف بس انا من الاسكندريه واللهجه مختلفه ممكن اعرف معنى مكشات ده اسم المنتدى وانا مش عارف يعنى ايه ممكن المعنى يا بشولت العرب والف شكر على المعلومات والاهتمام

voodoo_100
26/03/2009, 12:37 AM
تمام يا باشا فعلا التدريب على هدف ثابت فى الماء مثل القوارير حعرف التسديد المظبوط والف شكر على الاهتمام يا باشا فعلا طريقه جميله :)

voodoo_100
26/03/2009, 01:05 AM
ممكن يا اخى عماد تعمل موضوع شامل عن الصيد بالمسدس بدايه من الكيفيه الغوص والتنفس وتدريبات التنفس ولالسعافات الاوليه والتصويب وكل ما يتعلق بانواع المسدسات والمعدات المصاحبه للسنوركل اناقرات كل مواضيعك والكتاب ايضا ولكن لو موضوع مخصص للصيد بالمسدس يبقى مفيد اوى لان الاخ احمدوعبود اعطى معلومه جيده وهى عدم التدريب على التصويب خارج الماء فلو ممكن موضوع شامل للصيد بالمسدس وجزاك الله خيرا وكل الاعضاء المحترمين

hearts Hunter
26/03/2009, 04:59 PM
اول شي اتأكد من سلامة السيخ في السبيرقن اللي انت تستخدمه لا يكون في انعواج لاني شايف السبيرقن قديم شوي

ثاني شي لازم تحط في الحسبان انه الاجسام تحت الماء تباناكبر واقرب عشان تحسب لمسافات الرمي والزوايا عندك صح ويوصل السيخ المكان المراد النشان عليه ولايطلع فوق او ينزل تحت الهدف
ثالثا يفرق معاك الصيد والنشان اذا انت تصيد سنوركل وزعانف ونظارات او تصيد بمعدات غوص السكوبا كاملة

وبعطيك معلومات انشالة تساعدك في النشان
اذا كنت تصيد باسنورركل والزعانف والنظارات 1- ارتدي قفازات ولا تربط السبيرقن في يدك نهائيا

2- تلبس حزام اوزان (خفيف) عشان يساعدك تكون اقرب للهدف وتكون ودائرة النشان اوسع وحاول دائما ضرب السمكة في الرأس (النشان بشكل افقي أسهل )

3- الهوك يكون مربوط بحبل بعيد عنك 3 متر على الاقل بعوامه لتاخد راحتك في النزول
4-تأكد من المسافات والاطوال والابعاد فالاجسام تحت الماء شكله اكبر واقرب

لاتنسى ان تاخذ معك قوراير الماء الي استخدمتها لما تنتهي من التدريب للمحافظة على البيئة
5-اربط قوارير ماء بلاستيكية بأطوال مختلفة للتدرب على الاهداف المختلفة

واذا كنت تصيد بمعدات السكوبا كاملة1- ارتدي قفازات ولا تربط السبيرقن في يدك نهائيا
2- الهوك يكون مربوط بحبل بعيد عنك 3 متر على الاقل بعوامه
3- حافظ على طفوية مثالية (النشان بشكل افقي أسهل )
4- تنفس ببطئ وبعمق واسبح بتجاه الهدف بسباحة هادئة وغير ملفته
5-تذكر دائما الاسماك عندما تواجها لاول مرره ستكون بشكل مواجه لك (يعني معطيتك وجهها وليس جنبها ) امهلها بضع ثواني عشان تعطيك جنبها و تركز اكثر على منظقة الرأس
6-ربط قوارير ماء بلاستيكية بأطوال مختلفة للتدرب على الاهداف المختلفة
لاتنسى ان تاخذ معك قوراير الماء الي استخدمتها لما تنتهي من التدريب للمحافظة على البيئة
وانصحك تاخد دورة في الصيد مع احد مدربين الغوص سواء بالسنوركل او او السكوبا
فالمدربين اللي رافعين لبادي وعندهم صلاحية تدريب الصيد هم اللي يدربوك

voodoo_100
26/03/2009, 11:30 PM
بارك الله فيك وعلى اهتمامك والرد الدقيق الف شكر اخى hearts Hunter (http://www.mekshat.com/vb/member.php?u=118251) مع الشكر

حوات جده
28/03/2009, 02:53 PM
اخي يمكن مشكلتك انك تضرب من بعيد

voodoo_100
29/03/2009, 12:56 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شكرا على الاهتمام اخى حوات فعلا ممكن اكون بضرب من بعيد وبتسرع فى الضرب بس مدى الروئيه فى البحر التوسط ضعيف والاسماك حجمها ليس كبير فبتكون سريعه فى حركتها اوى
لو قربت منها ولكن ححاول اقرب اكثر والف شكر على الاهتمام ملحوظه لو التوقيع ده بتاع حد فى المنتدى انا اسف ويلفت نظرى وحغير الصوره على طول
http://www.mekshat.com/pix/upload03/images105/mk93804_untitled%20(192%20x%20192).jpg