المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هتجن يا إخوان نفسى أصيد السبيطى والشعم وين المكان

ممدوح محرز
22/02/2010, 02:49 PM
السلام عليكم يا اخوان اعطونى من خبراتكم جزاكم الله خيرا نفسى أصيد السبيطى انا طبعا باجى من الرياض كل اسبوعين او 3 على الدمام والجبييل بس ان شاء الله صيدى بعد كده بالجبيل لأن الدمام خلاص صيدها قليل عن تجارب ودى اعرف بالله عليكم وين اماكن السبيطى والشعم بالجبيل بالتحديد روحت الفانتير وكورنيش الجبيل البلد ما صدت شىء من الفانتير غير القرقفان والكورنيش الحمد لله ربنا رزقنا بكام حبة حاقول وحبه جد بس بعد يومين صيد ومع المد بس السمك بيضرب على الطعم وجربت كل الطعوم اللى ممكن تتخيلوها ميد وسلس وروبيان وحبار ومصران بس الصراحه المصران فى الدمام ما بعد جربته فى الجبيل والأسبوع الماضى الحمد لله اخدت تصريح ابو على ودى اهل الخبرة يعرفونى وين ألاقى السبيطى والشعم بالجبيل والطعوم اللى ممكن اصيدها بيهم تعلمت منكم الكثير وعسى ما تتجهولنى وارجو اكون خفيف الظل وشكرا واسف على الإطالة

وليد الغربة
22/02/2010, 03:09 PM
بسم الله
السلام عليكم
حبيبي ممدوح محرز ان شاء الله الشباب لن يقصروا معاك
وسيعطوك من خبراتهم
هذا انا اخوك / وليد الغربة

كنعد
22/02/2010, 03:17 PM
الجبيل الفناتير ما اتوقع يصلح لانة تقريبا غزير على الشعم

روح اخرالفناتير على الرمل

ولا تقط خيطك بعيد يعني15 متر قدام بس

الشعم ما يروح بعيد حتى السبيطي

في عمق 70 سم ممتاز جدا لسبيطي والشعم

يعني ما يحتاج احد يدليك صدقني

روح في النهار احسن لشعم والسبيطي والله يوفقك

بس مو معناته ما يضرب بليل

ما اطول عليك بس المكان اخر جهه بلفناتير في رمل هناك

والشعم والسبيطي يبيلهم اشوي صبر مو زي اي سمكة

الصيادالمليح
22/02/2010, 03:29 PM
بالنسبة للشعم و السبيطي فيتواجد أكثر شيء على طول ساحل شاطيء النخيل قبل الفناتير
وتلاقيه في راس ابو علي على حسب كلام الخبراء ولكني ما جربت اصيد هناك

و اتمنى لك صيد وفير

نيزو
22/02/2010, 04:26 PM
أخي العزيز ممدوح المرة اللي راحت أنا صدت تقريبًا 2 كيلو وكانوا عبارة عن سبيطي وشعم وعلى فكرة معظم الصيد كان في الليل من الفناتير وسبحان الله معظم الصيد كان في الليل وزي الإخوان ما علموك لا ترمي بعيد مرة يعني 20 متر إلى 25 كويس جدا وصغر السنارة يعني مقاس 7 أو 8 ممتاز جدا وكمان صغر مقاس الخيط أن واضع على المكينة 45 مم والوش أو الأرمة 35 أو 30مم والسبيطي سمكة حذرة يبغلها صبر والطعم كان ربيان وحبار وخلي الرصاصة قدام والرزق من الله

alqamr
22/02/2010, 04:33 PM
انا بصراحة بخاطري اصيد سبيطي و صافي
الا يعرف اماكن يدلنا بلخبر او الدمام او الجبيل !!!

ان شاء الله اسبوع القادم ارتب طلعه محترمه لها

ممدوح محرز
23/02/2010, 09:11 AM
شكرا للإخوان الكرام على التفاعل السريع جزاكم الله خيرا وشكرا للأخ كنعد على المعلومات القيمة وان شاء الله اروح المرة الجاية واجرب شاطىء النخيل واجرب على الرمل وشكرا اخى نيزو جزاك الله خيرا وتشرفت بمعرفتك بس والله يا اخوان جربت كل شىء انا عارف ان الأرزاق بالله بس طبعا السعى له دور كبير والمعروف عن السمك انه مش فى كل مكان علشان كده بحب اتعلم من خبراتكم يعنى السبيطى والشعم موسمه امتى يعنى فى شهر 3 ميلادى اللى هندخل عليه وطعمه ربيان ولا حبار وخلاص عرفت يبغالهم رمى قريب ما هو بعيد والخيط انا بستعمل خيط 50 عشان خفيف الى حد ما وقوى نسبيا وكمان يروح بعيد شوى وشكرا مرة اخرى وانا فى قمنه السعادة على الردود وجزاكم الله خيرا اخوانى

shaheen70
23/02/2010, 09:22 AM
بالنسبة للشعم و السبيطي فيتواجد أكثر شيء على طول ساحل شاطيء النخيل قبل الفناتير
وتلاقيه في راس ابو علي على حسب كلام الخبراء ولكني ما جربت اصيد هناك

و اتمنى لك صيد وفير
هذا الكلام المزبوط وفي راس بوعلي
على يمين الخط في المويه الراكده
قبل أرامكو

ناجل سمار
23/02/2010, 11:01 AM
وعليكم السلام -مشكورعلى سؤالك انا من الغربيه -استفيد من الاجوبه لحين زيارتي لتلك المناظق

ممدوح محرز
23/02/2010, 11:49 AM
اخوان شكرا على الردود والمعلومات القيمة جزاكم الله خيرا خلينا مع بعض شويه يبقى السبيطى والشعم أكثر شىء فى المناطق الرملية وقريب الرمى ما هو بعيد طيب سؤال واسف على الأسئلة الكثيرة الشعم والسبيطى الترديعة طويلة متر انا اعرف السبيطى ترديعه حقه طويلة لأنه حذر بس الشعم ترديعته طويلة والثقل فوق ولا تحت وكمان اخر سؤال شهر مارس بالجبيل او أبو على فيه سبيطى وشعم وشكرا خبرائنا الكرام

ممدوح محرز
23/02/2010, 12:05 PM
وخلينى اوريكم صورة من صور الصيد اللى صدناه من كورنيش الجبيل البلد اسف هى صورة حاقوله واحده والباقى ما مدانى اصوره

http://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=a6a6f45108&view=att&th=126fa1ddaa915f8a&attid=0.1&disp=inline&zw

واسف على كبر الصورة ويا ريت تعرفونى ارفع الصور هنا ازاى

ابو نوف 200029
23/02/2010, 12:08 PM
انشالله الشباب فادوك
اخوك ابونوف

كنعد
23/02/2010, 03:47 PM
خيط 40 احسن 50 واجد على الشعم
والطعم ربيان

wl-wl
23/02/2010, 08:02 PM
ماعندي علم بس ان شاء الله يفيدونك الشباب

القبقب
23/02/2010, 09:59 PM
ماشاء الله الاخوان ماقصروا
بس لاتنسى تستخدم الطعم المفضل للسبيطى مصران الدجاج
وأحيانا تنفتح نفسه على كبده الدجاج حسب المزاج .
والطعم المفضل للشعم عضاعض السلطعون
وأحيانا تنفتح نفسه على العجين .

ممدوح محرز
24/02/2010, 08:43 AM
اسف اخى قبقب ايه هو عضاعض السلطعون
ده اول مرة اسمع بيه وكمان سؤا انا اعرف ان مصارين الدجاج بيضرب عليها السبيطى بس عندنا فى الرياض ام بحصلها لأن الدبح فى المحلات اتمنع ينفع مصارين الغنم او البقر اعزكم الله ولا لازم دجاج وهل فعلا اوانص وكبده الدجاج بيضرب عليها سمك اسف عاوز تجربة مش كلام يعنى حد ضرب معاه سمك على الكبده والأوانص ولا ايش وشكرا

alqamr
24/02/2010, 09:15 AM
خيط 40 احسن 50 واجد على الشعم
والطعم ربيان

اخوي كنعد بنسبة لمقاس 40 هل يصلح للسبيطي ؟؟؟؟؟

القبقب
25/02/2010, 05:33 PM
العضاعض ياخي ممدوح هى الاطراف الطويلة (طرفين) التي يستخدمها السلطعون للدفاع عن نفسه
بالنسبة للمصران لاينفع سوى الدجاج وشكرا لك يالطيب .

كاسر الجروح
09/06/2010, 12:18 AM
مشاء الله عليك عليك بالعافيه
تقبل مروري

مشاغب السقالة
10/06/2010, 04:29 PM
الله يوفقكم جميعا

accentkool
11/06/2010, 01:58 AM
اعتقد الاخوان افادوك بالتوفيق