المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الصيد بالعجين

مدمن الأسماك
21/11/2011, 01:55 PM
السلام عليكم

اسف طلباتى كتير ورخمة بس حابب استفيد من خبراتكم الواسعة

سؤالى هو كيفية الصيد بالعجين بمردومة للشعم اللى جرب بهذه المنطقة وضبطت معاه وصاد شعم أو سبيطى كيفية صنع العجينة وطريقة الرمى ومكان الميدار فوق ولا تحت وبثقل ولا لا وهل يرمى بعيد ولا قريب ؟

محتاجها ضرورى الله يجزيكم خير لأنى جربت هناك كام مرة ولا ضبط رغم أنى بمصر نصيد سمك كتير على العجين وكبير لكن طبعا البحر غير النيل فى كل حاجة أنتظرك الله يحفظكم ويعظم أجركم

alqamr
21/11/2011, 02:16 PM
اخوي مدمن بصراحه انا على قد مارحت المردومه فاني لم اتوفق ابدا بصيد اي شي هناك والحمدالله
بنسبه لصيد الشعم بلعجين فيضل عدم استخدم ثقال (طفاحي) او استخدم ثقل صغير للضروره

د.فادي بوعادل
21/11/2011, 03:13 PM
اهلا وسهلا وكلنا يا اخي بنتعلم واحنا هنعلموك الصيد اصلي اسكندراني المهم يا سيدي بعد اذن الاخوة اقتبس مما علموني الاخوان العجينه عندك طريقتين اما تشتري عجينه من محل التميس او بيضه وكوب ماء حلو ثم تضربهم ضربا مبرحا ثم تضيف دقيق بر وتخلط حتى تحصل على عجيينه متماسكة جدا انا صيدي للشعم في الخبر تم بهذه الطريقه واجام حلوة وايضا السبيطي المردومة عندك انا زرتها للتعرف على الطريق ولم أجرب بها بس من كلاا الاخوة الخبراء اللي علموني وانشاء الله يعلموك عندك عند المخيم قبل الاخير وفي موضوع باسم سامي الحسين زي الفل وعندك القرش الابيض اعطى في موضوع المردومة احلى كلام بالنسبه لصيد الشعم مقاس السنارة او الميدار 14 الثقل تحت

د.فادي بوعادل
21/11/2011, 03:21 PM
معلش انشغلت المهم السبيطي مقاس الميدار 9 الميدار تحت والثقل متحرك مقاس 2او3وعندك طعم الصارين للدجاج وقوانص الدجاج انا طلعت سبيطي قبل كده بيهم وطبعا لو صايد ميد برده عسل السر الكبير الخيط بتاعك فيه نوع معين اسمه vanish flurocarbon مقاس 40ده غير مرئي للسمك فعلا رائع جدا من انتاج شركة بيركلي ال300 متر 65ريال و100 متر 30 ريال طول خيط السنارة يعني حول المتر عشان السبيطي حذر جدا وايضا الشعم برده مش عبيط انا يمكن انزل اصيد عندكم في الجبيل الفترة القادمة ويارب يوفقك

alqamr
21/11/2011, 03:43 PM
شكرا لك د. فادي :)
ان شاء الله بنجرب وبنوافيكم

accentkool
22/11/2011, 04:25 AM
العجينة صنعة جدا سهل
طحين بر وسكر وشوية زيت وثوم حسب الرغبة مطحون
وماء وتعجنهم مع بعض لين تصير متماااسكة

صياد رايق بال
22/11/2011, 09:40 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت اصيد بطريقتي الخاصه في الخبر

طبعاً اخذت كذا وصفة من الاخوان في المنتدي وتم الخلط والعجن

بعد ما يتم تزبيط العجين يتم تشكيلها علي الشكل المطلوب ( اسطواني , كروي ) ومن ثم ترتيب الميدار (الثلااثي , الفردي , الثنائي حسب الرغبه) في العجينة ويتم غمس الطعم والميدار في صحن من الملح او الرمل حسب الرغبة

ويتم ادخال العجينة في الفريذر لمدة 48 ساعه ( يومان )

وعندا أستخدام الطعم في الصيد يفضل ان يكون في حالة التجمد كي يكون متماسك وقوي ولا يحتاج لثقل

وفالك السبيطي المتجمد الشرقي

وشكراً

مدمن الأسماك
22/11/2011, 01:19 PM
معلش انشغلت المهم السبيطي مقاس الميدار 9 الميدار تحت والثقل متحرك مقاس 2او3وعندك طعم الصارين للدجاج وقوانص الدجاج انا طلعت سبيطي قبل كده بيهم وطبعا لو صايد ميد برده عسل السر الكبير الخيط بتاعك فيه نوع معين اسمه vanish flurocarbon مقاس 40ده غير مرئي للسمك فعلا رائع جدا من انتاج شركة بيركلي ال300 متر 65ريال و100 متر 30 ريال طول خيط السنارة يعني حول المتر عشان السبيطي حذر جدا وايضا الشعم برده مش عبيط انا يمكن انزل اصيد عندكم في الجبيل الفترة القادمة ويارب يوفقك

تسلم دكتور فادى على المعلومات القيمة وأتمنى أتعرف على حضرتك فى مكان ما بالشرقية تحياتى

د.فادي بوعادل
22/11/2011, 07:53 PM
تسلم دكتور فادى على المعلومات القيمة وأتمنى أتعرف على حضرتك فى مكان ما بالشرقية تحياتى

مساء الورد انا بعتلك رسالة على الخاص واتشرف اكيد بك اخي الفاضل

ولد الموية
25/11/2011, 11:44 AM
السلام عليكم ممكن طلب ودي اعرف افضل طعم في السقاله بجدة تكفون والله ان كل النواع جربتها