المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مبتدىء وأريد كاميرا شبه احترافية من يشور علي يا خوان

مكشاتي كشاتي
13/05/2013, 09:37 PM
السلام عليكم إخواني نفس العنوان أريد كاميرا شبه احترافية (اقصد الصورة دقيقة وواضحة)
التصوير الفوتوغرافي والفيديو

وايضا افضل طابعة للصور

شاكرا لكم ومقدرا

مكشاتي كشاتي
13/05/2013, 10:14 PM
وإلا تنصحوني بالاحترافية على طول وأي نوع

للعلم الكمرة اللي عندي كانون رقمية صغير عادية

تناساني
14/05/2013, 01:36 AM
http://m43blog.com/wp-content/uploads/2012/11/canon_sx50hs_04.jpg

انصحك بـ canon Sx50 شبه احترافيه
فيها جميع خصائص الاحترافيه
عدستها ماتتغير لانها شبه احترافيه
لكن عدستها زومها تقريباً 1.400mm يعني لو بتجيب عدسة زوم توصل لهالمسافه بتكلفك 15000
صعب تلاقي عدسة زوم تجيب هالمدى ولو لقيت بيكون حجمها كبير ووزنها اكثر من 2 كيلو :)
http://1.bp.blogspot.com/-QA3TeprW3M4/UQmRHhbWXXI/AAAAAAAAI_Q/wMuKBOe8S30/s1600/Lillian2%C2%A9DonStokes.jpg
صورة توضح حجم عدسة زوم مقارنة بكاميرا sx50 وعدستها المدمجه
لاحظ الفرق و بتعرف سعر العدسه من حجمها هههههههههههه

نصيحتي لك رح لمحل الكاميرات و جربها وجرب غيرها

و الخيــار لك اخوي

mohaned m
14/05/2013, 01:45 AM
ادامك خيارين
في canon sx50 وفيه sony hx300 الاتنين نفس الزوم
بس الامكانيات في السوني قريبه من الاحترافيه
زي سرعه الشتر في الكانون اقل حاجه 1/2000 واعلي حاجه 8 دي بالثانيه
انما في السوني اقل حاجه 1/4000 واعلي حاجه 15 ثانيه
الايزو في الكانون 6400 وفي السوني 12800
فتحه العدسه هيا هياها
ودول اهم حاجه في الكام الاحترافي او النص
فبختصار هات sony hx300

Classice
14/05/2013, 03:00 AM
نصيحه لله

كنت باطيح في نفس الكاميرا الي يتناقشون عنها

اذاكان ولابد

فابدأ بالاحترافيه كانون ١١٠٠ دي
وريح مخك

وشوف ياكثرهم الي ماتكمل معهم حتى الشهر يملون منها ويبيعونها عشان يشترون الاحترافيه

وفر دراهمك و اذا ميزانيتك طيبه حول ٢٠٠٠ بتلاقي مستعمل نظيف كانون ٦٠٠ دي

والفرق بينها وبين الشبه احترافيه حدود ٣٠٠ ريال ( المستعمله ٦٠٠ دي والشبه احترافيه )

وان شاء الله نشوف صور احترافيه لك هنا

مكشاتي كشاتي
14/05/2013, 03:06 AM
ما قصرتوا
الله يوفقكم ويسعدكم ويسهل لكم كل صعب.
أمامي الآن خيارين
الكانون والسوني
ننتظر المزيد من الآراء المؤيدة أو من يضيف نوع آخر
جزاكم الله خير

Classice
14/05/2013, 03:10 AM
السوني صراحه جميله ككاميرا احترافيه

بس لمت تمتلك كام راح تبحث عن عدسات
واكثر العدسات المتواجده للكانون
واحيانا تلاقي عدسات جميله للكانون مستعمله ورخيصه بعكس السوني
وغيرها اكسسوارات واشياء كثيره

لاتطلع من الكانون وانت ربحان صدقني

ابو نعمه
14/05/2013, 01:20 PM
تبي نصيحتي

و مثل ما قال Classice (http://www.mekshat.com/vb/member.php?u=275791)

خذ لك كانون احترافيه للمبتدين 1100 او 550او 600
او نيكون 3100 او 5100 او 3200
و خذ لك عدسة شاملة

و اترك عنك شبة الاحتراف و خساير الفلوس

mohaned m
15/05/2013, 12:01 PM
اولا لو بتحب تصوير الفيديو لازم تجيب حاجه فل اتش دي وعندك كانون 1100 دي اتش دي بس مش فل اتش دي
ثانيا انا خدت رأي واحد معاه canon 1d c ودي تعتبر اقوى كاميرا في العالم واشتراها علي 12الف دولار حسب كلاموعشان بيستخدمها في تصوير الفيديو وجاب كام احترافي وكام سيمي الاحترافي كانون 650d والسمي السوني اللي قولتلك عليها اللي هيا hx300 وتحداني انو يطلعلي صوره بورتيرات بالسوني احلا من الاحترافي وعملها وكانت صوره بورترايت وقالي لو لسه مبتدىء لازم تجيب حاجه سيمي عشان وجع العدسات كل شويه تركب عدسه ومفيش حاجه اسمها عدسه شامله عشان مبتطلعش نفس جوده العدسه اللي لحالها
ثالثا وده الاهم الصور الحلوه مبتطلعش غير من الفوتوجرافر العالي ولو معاك كام زباله تطلع بيها صور احلا من الكام البرو
وعلي فكره انا معايا كام كانون 600دي وبصراحه قارفاني معاياي عدسه اشخاص وعدسه ماكرو والعدسه اللي جايه مع الكام وعدسه الزوم مش عارف اجيبها عشان غاليه وسعرها بين ال 6000 وال 5000 ولو انتا يهمك الزوم لازملك كام 50x زوم تتدرب عليها وانا قولتلك ابل كده اهم حاجه الشاتر سبيد والايزو و فتحه العدسه والتالاته الصراحه موجودين في السوني واعلا من الكانون
وانا لما اجيب السوني انشاء الله هعمل رابطه هنا واهوريك صور ليها وقولي انتا بتحب تصور ايه عشان اساعدك في اختيار الكام ولو مهتم بالفيديو قولي عشان تصوير الفيديو بيفرق من كام لكام
وفي الختام نشكركم لحسن استماعكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته :D

سحابة كسير
15/05/2013, 03:38 PM
^ ألحين وشو السيمي :D

mohaned m
17/05/2013, 01:54 PM
^ ألحين وشو السيمي :D

السيمي اللي هيا semi pro نص احترافي او شبه احترافي زي مابيقولو :D
احسن كام حسب مقارناتي بينهم كلهم السوني hx300 فيها كل اللي تحتاجو من زوم ل ماكرو
وانا جربت الكانون صراحه جامده بس السوني انقا في الصور واحلا في الفيديو وفيها الشاتر سبيد والايزو اعلي
ولما تروح تشتري خلي الراجل اللي هناك يفتحلك الكاميرتين وهتشوف الفرق :D

GMC79
18/05/2013, 12:53 AM
اول شي لازم تعرف انت وش تبي بالضبط

هل انت عندك استعداد تدفع فلوس وتلاحق العدسات بالاف الريالات .. اشتر احترافيه مثل ما قالوا الشباب

اما الشبه احترافية ميزتها خيارات عالية وحجم صغير وسعر رخيص

الكانون sx50 والسوني hx300 ممتازات والسوني افضل منها .. بس تراها ما تدخل في الجيب حجمها كبير شوي

انا معي جالكسي كاميرا الشتر من 2000-16 ثانية والعدسة 2.8-8.5 والايزو 3200 والزوم 21 ممتاز ويفي بالغرض

وميزتها تحطها بجيبك مثل الجوال ممتازه للرحلات والسفريات وهذا اللي خلاني اشتريها وتركت الكانون والسوني المذكورات اعلاه

على فكرة كل الكاميرات المذكورة تجي بمستشعر صغير جدا مقاس 1/2/3 انش بعض الجوالات تمتلك مستشعر اكبر منه

اهم شي تعرف نفسك ماذا تحتاج.

mohaned m
18/05/2013, 06:52 PM
اول شي لازم تعرف انت وش تبي بالضبط

هل انت عندك استعداد تدفع فلوس وتلاحق العدسات بالاف الريالات .. اشتر احترافيه مثل ما قالوا الشباب

اما الشبه احترافية ميزتها خيارات عالية وحجم صغير وسعر رخيص

الكانون sx50 والسوني hx300 ممتازات والسوني افضل منها .. بس تراها ما تدخل في الجيب حجمها كبير شوي

انا معي جالكسي كاميرا الشتر من 2000-16 ثانية والعدسة 2.8-8.5 والايزو 3200 والزوم 21 ممتاز ويفي بالغرض

وميزتها تحطها بجيبك مثل الجوال ممتازه للرحلات والسفريات وهذا اللي خلاني اشتريها وتركت الكانون والسوني المذكورات اعلاه

على فكرة كل الكاميرات المذكورة تجي بمستشعر صغير جدا مقاس 1/2/3 انش بعض الجوالات تمتلك مستشعر اكبر منه

اهم شي تعرف نفسك ماذا تحتاج.

لو كدا هوا يجيب sony RX100 احلا من الجالاكسي كاميرا
الايزو 25200 و الشاتر سبيد من 8 سواني ل 1/2000 والعدسه 1.4 والزوم 30 و استخدامها نفس استخدام النص احترافي .... وزياده الكاميرا 20.1 ميجابكسل وبتصور بنفس الجوده يعني الصوره ممتازه
بس الراجل قال انا عاوز شبه احترافيه مقالش ديجيتال ... ويسيدي لو الكام مدخلتش في الجيب يجيبلها شنطه حتا هتعملو ستايل حلو :D
ولو هوا متابع الموضوع يقولل هوا بيستخدم الكام في ايه وعاوزها لتصوير ايه وهل يهمو الفيديو ام لا

GMC79
18/05/2013, 07:18 PM
لو كدا هوا يجيب sony RX100 احلا من الجالاكسي كاميرا
الايزو 25200 و الشاتر سبيد من 8 سواني ل 1/2000 والعدسه 1.4 والزوم 30 و استخدامها نفس استخدام النص احترافي .... وزياده الكاميرا 20.1 ميجابكسل وبتصور بنفس الجوده يعني الصوره ممتازه
بس الراجل قال انا عاوز شبه احترافيه مقالش ديجيتال ... ويسيدي لو الكام مدخلتش في الجيب يجيبلها شنطه حتا هتعملو ستايل حلو :D
ولو هوا متابع الموضوع يقولل هوا بيستخدم الكام في ايه وعاوزها لتصوير ايه وهل يهمو الفيديو ام لا

غلطان يالحبيب الكاميرا المذكورةsony RX100 زومها 3.6 فقط ..مش 30 يعنى مايسوي حاجه .. ميزتها جودة التصوير وحجم المستشعر = 1 انش اكبر من جميع المذكورات 3 مرات تقريبا وهذا يفرق جدا ويجعلها تستحمل ايزو عالي بدون ما تتاثر الصورة .. يعني تصنيفها فوق السوني hx300 والكانون sx50 والجالكسي كاميرا حتى سعرها اغلى منهم كلهم 2400 ريال .. بس عيبها الزوم .. لو زومها 30 اشتريتها باي سعر .

كلمة ديجيتال تشمل جميع الكاميرات الرقمية حتى الاحترافيه منها ..

الكاميرات التي لاتتغير عدستها تسمى مدمجة =كومباكت والمدمجه عدة فئات ومستويات منها شبه الاحترافيه وهي التي تتمير بتحكم يدوي كامل بمثلث التعريض ومنها هؤلاء المذكورات .

جالكسي كامير مدمجه شبه احترافيه فيها تحكم يدوي كامل وباعدادات عاليه وزوم ممتاز صحيح انها مش مثل المذكورات اقل شوي لكن ميزتها خفيفة وبحجم الجوال ولصاحب الموضوع الاختيار حسب حاجته

هاوي بستنه
18/05/2013, 07:54 PM
حقيقة الأطروحات الجميله عن الكاميرات وجودتها واسعارها تثري المنتدى بالمعلومات المستسقاه
من تجارب المحترفين والهواه ، الجميل هو الحوار الدائر بين الأخوه الأعضاء ، من واقع تجاربهم
في هذا الموضوع الشيق .
آ مل الفائده لنا جميعا من واقع تجارب الجميع ، وهذا هو المؤكد ..
دمتم بخير ..
ابو وائل

عطالله الحربي
18/05/2013, 08:55 PM
والله اذا تبي نصيحتي اشتر نيكون p510
مميزات رااائعه وزووم خرافي يصل إلى 42x
ايضا تصوير بدقة 1080HD

mohaned m
18/05/2013, 10:55 PM
[QUOTبE=GMC79;9432466]
غلطان يالحبيب الكاميرا المذكورةsony RX100 زومها 3.6 فقط ..مش 30 يعنى مايسوي حاجه .. ميزتها جودة التصوير وحجم المستشعر = 1 انش اكبر من جميع المذكورات 3 مرات تقريبا وهذا يفرق جدا ويجعلها تستحمل ايزو عالي بدون ما تتاثر الصورة .. يعني تصنيفها فوق السوني hx300 والكانون sx50 والجالكسي كاميرا حتى سعرها اغلى منهم كلهم 2400 ريال .. بس عيبها الزوم .. لو زومها 30 اشتريتها باي سعر .

كلمة ديجيتال تشمل جميع الكاميرات الرقمية حتى الاحترافيه منها ..

الكاميرات التي لاتتغير عدستها تسمى مدمجة =كومباكت والمدمجه عدة فئات ومستويات منها شبه الاحترافيه وهي التي تتمير بتحكم يدوي كامل بمثلث التعريض ومنها هؤلاء المذكورات .

جالكسي كامير مدمجه شبه احترافيه فيها تحكم يدوي كامل وباعدادات عاليه وزوم ممتاز صحيح انها مش مثل المذكورات اقل شوي لكن ميزتها خفيفة وبحجم الجوال ولصاحب الموضوع الاختيار حسب حاجته

[/QUOTE]

مكعاك في الكلام بس انا استخدمت sony rx100 زومها 30 اكس وبعدين الجالاكسي كاميرا انا استخدمتها ابس معرفتش استخدمها كويس ل و السوني ار اكس 100 نفس استخدام السوني اتش اكس 300 وبعدين الكام النص احترافيه احلا من الكاميرات اللي زي السامسونج جالاكسي
سؤال بقه هيا الجالاكسي كاميرا جودتها قريبه من النص احترافيه عشان بفكر اشتريها الصراحه : D ولو استخدامها عاجبك وصورها ممتازه والفيديو عالي قولي عشانن عجباني

GMC79
19/05/2013, 06:24 AM
معاك في الكلام بس انا استخدمت sony rx100 زومها 30 اكس وبعدين الجالاكسي كاميرا انا استخدمتها ابس معرفتش استخدمها كويس ل و السوني ار اكس 100 نفس استخدام السوني اتش اكس 300 وبعدين الكام النص احترافيه احلا من الكاميرات اللي زي السامسونج جالاكسي
سؤال بقه هيا الجالاكسي كاميرا جودتها قريبه من النص احترافيه عشان بفكر اشتريها الصراحه : D ولو استخدامها عاجبك وصورها ممتازه والفيديو عالي قولي عشانن عجباني

هذا موضوعي عنها وبعض الصور ادخل وشوف وانت اللي تتخذ القرار .

http://www.mekshat.com/vb/showthread.php?t=578339

mohaned m
19/05/2013, 08:55 PM
صور ممتازه الصراحه والكام اللي انا استعملتها شوفتها النهارده تاني طلعت Panasonicمعلش اتلغبط
عاوز اعدل حاجه .. الشاتر سبيد في الكانون 15 ثانيه اعلا حاجه واقل حاجه1/2000 والسوني 30 اعلا حاجه و 1/4000 اقل حاجه
GMC79 معلش يا ريس عاارضتك في الكلام بس انتا اللي فزت :D
عاوز اجابه للسؤال ده معلش ... هوا حجم الكاميرات الشبه احترافيه السوني hx300 مثلا كبيره هل تركيبها يفرق عن الكام الديجيتال زي السوني ار اكس 100 او الجالاكسي كاميرا حجمهم صغير وبيدو جوده قريبه هل تكوين الكام من جوه بيعتمد علي الحجم .....العدسات اللي جوا الكاميره بتكتر ولا ايه النظام :D

مكشاتي كشاتي
29/05/2013, 07:39 AM
ما قصرتوا يا إخوان بارك الله فيكم

يهمني التصوير الفوتوغرافي والدقة في التصوير

نريد المزيد من الآراء

لو فرضا شريت احترافية ما رأح أغير عدستها وإلا لازم أغيره.
طالما جايزتلي ليه الأحق ورآ هالعدسات
وإلا انا غلطان

وصال الحسن
23/10/2013, 05:49 AM
رفع للاستفادة

NeoN
01/11/2013, 12:29 AM
Fujifilms X100s
-------------
- حجم الحساس مثل النيكون D7000 - D7100
- من (أفضل) الحسسات الأصغر من الفل فريم الموجودة حالياً و حساسية ممتازة للضوء
- عدسة ثابتة و واضحة جداً جداً جداً - ومجال تغطية مثل عدسة النيكون 35mm 1.8G لكن عدسة الفوجي أفضل من النيكون... (و تفتك من شراء عدسات أخرى)
- حجم الكميرا مع العدسة شبه صغير - يعني تحملها معك أكثر!
- تصنيع الكميرا ممتاز (تقريبا كلها معدن) إلا الشاشة و الأزرار طبعاً
- سعرها تقريباً 3500 ريال
-----
- الكميرا تحتاج ممارسة أكثر حتى تتقن استخدامها
- تصوير الفيديو جيد جداً لكن الكانون و النيكون أفضل منها
- سرعة التركيز (autofocus) متوسط لكن النيكون و الكانون أفضل هنا
- بطارية الكميرا ضعيفة - خذ 2 بطاريات
- الكميرا ليست في شهرة الكميرات الباقي ويمكن يؤثر على السعر عند البيع
-----
جودة العدسة أهم من الكميرا - دائماً المهارة ثم العدسة أهم - ثم في الأخير الكميرا
قبل شراء أي كميرا شف الكميرا على الطبيعة بعدين قرر
تقبل مرروري..

nourh
01/11/2013, 11:18 PM
http://m43blog.com/wp-content/uploads/2012/11/canon_sx50hs_04.jpg

انصحك بـ canon Sx50 شبه احترافيه
فيها جميع خصائص الاحترافيه
عدستها ماتتغير لانها شبه احترافيه
لكن عدستها زومها تقريباً 1.400mm يعني لو بتجيب عدسة زوم توصل لهالمسافه بتكلفك 15000
صعب تلاقي عدسة زوم تجيب هالمدى ولو لقيت بيكون حجمها كبير ووزنها اكثر من 2 كيلو :)
http://1.bp.blogspot.com/-QA3TeprW3M4/UQmRHhbWXXI/AAAAAAAAI_Q/wMuKBOe8S30/s1600/Lillian2%C2%A9DonStokes.jpg
صورة توضح حجم عدسة زوم مقارنة بكاميرا sx50 وعدستها المدمجه
لاحظ الفرق و بتعرف سعر العدسه من حجمها هههههههههههه

نصيحتي لك رح لمحل الكاميرات و جربها وجرب غيرها

و الخيــار لك اخوي

انا مع هذا الرأى
ولو كنت بتريد نيكون Nikon
Nikon COOLPIX P510

السقاف
02/11/2013, 01:15 AM
مرحبا
وانا كمان ناوي اشتري شبه احترافيه
لدي نوعين مثل ماذكرتوا شو الافظل بينهم وشكرا لكم