تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في عداد الحرارة ومراوح التبريد في جيلي ck2

atwany1
02/11/2014, 10:38 PM
السلام عليكم هذه اولي مشاركاتي بهذا المنتدي المحترم الشيق
واسف انها تكون طلب مساعده في عطل سيارتي جيلي ck2 السيارة عملت بيها حادث والحمدلله جات سليمه وبعد اعادة الصيانة لم يعمل عداد الحرارة او مراوح التبريد وانا اختبرت الفيوز و الرليهات (الكتاوت ) كلها سليمه وجبت حساس حرارة جديد وركبته لم يحدث اي جديد والان انا شايل فيشة حساس الحرارة علشان المراوح تشتغل مباشر مع السيارة وطبعا في البرد والشتاء مش حينفع انا عايز اعرف مسار دايرة الكهرباء للتبريد علشان اراجع عليها وسؤل تاني هو عداد الحرارة له حساس تاني غير الحساس بتاع المراوح وفين مكانه في سيارتي ارجو المساعده من اهل الخبرة

atwany1
03/11/2014, 10:53 PM
اهل الخبره دلوني ايه الحل

خالد الشيخي
04/11/2014, 01:56 PM
معرفشي ....

1824
04/11/2014, 02:02 PM
ارجع اشبك حساس الحرارة وشغل السيارة وخلها 3 دقايق كذا وافحص كمبيوتر بعدها وشوف الاكواد الي تطلع وجيبها غيرها ما عندي علم يا صاحبي بالتوفيق لك

SGL
04/11/2014, 07:29 PM
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أكثر السيارات الدفع الأمامي لها حساسين واحد صغير خاص للحرارة وإمبير الحرارة في الطبلون والثاني أكبر منه خاص للمراوح وموقعهم دايم في الكوع العلوي للماء وأحيان يكون حساس المراوح في أسفل الرديتر

atwany1
06/11/2014, 08:04 PM
الحمد لله تم الاصلاح بالنسبه للمراوح الفيشه كانت مش ملمسه كويس غيرتها والمراوح اشتغلت وفصلت اتوماتك مع تبريد السيارة
اما بالنسبه لعداد الحرارة المشكله كانت في اني مش عارف فين مكان صباع الحرارة الخاص به ووجدته تحت الموتور ولا يظهر الا من تحت السيارة وكان سلكه مش راكب وتم توصيله واشتغل تمام والحمد لله ومشكورين جدا علي المشاركه اخواني الاعزاء