المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انامصرى و مو لاقى المعدات الخاصة بالبر و محبين البر ببلدى

Ahmed mahmoue
06/08/2015, 07:41 AM
يا اخوانى الاحباء انا ممكن اكون اول مصر هنا و ده على حسب معلوماتى.
ندخل فى الموضوع علطول انا مصرى اسمى احمد محمود عايش بالجيزة اواجه مشكلة انا و بعض الناس اللى يحبون البر و رحلات البر المشكلة هى تعتبر كارثة لمحبين البر و رحلات البر بمصر .
عندنا يا جماعة ما فى محلات لبيع لوازم البر و مفيش غير وسيلة واحدة هى سوق . كوم و غير متوافر فيه جميع اللى يحتاجه محبى البر و رحلات البر و باهظة الثمن جدا و لو طلبت من السعودية فى حاجات ممنوع تدخل من المطار و التكلفة مرة غالية .
يا ريت حلول لهذه المشكلة .
نحن مثل ما تقولون ( نحن فى مازق )
ملحوظة انا ما بعرفش اتكلم سعودى :D:D:D:D:D لكن حاولت على قدر الامكان اوصلهولكم بصورة مهومة و شكرا مقدما لمن يرد على هذا الموضوع و يعطينى حلول لهذه المشكلة

الصيادالمليح
06/08/2015, 08:10 AM
هذه مناسبة جيدة أنك تكون موزع رئيسي لادوات البر و الرحلات في دولة مصر الشقيقة

فمن الافضل انك تفتح محل لأدوات الرحلات في دولتك فهي تجارة مربحة جدا و تكاليفها بسيطة

فما أن تبدأ بفتح المحل .. عليك بالاغراض الاساسية مثل الاواني و عدد الطبخ وبعدها تأتي الشنط المناسبة للاغراض و التي نسميها في السعودية شنطة العزبة

و بعدها كراسي الرحلات و الطاولات و الشماسي و الخيام .. و ايضا ادوات الانارة مثل الكشافات و اضاءات الليد الموفرة للكهرباء

بالامكان الاتصال مع الموردين السعوديين مثل محلات الرماية و السنيدي و رفيق الدرب لتكون موزعهم الرئيسي في دولة مصر

و قبل كل هذا عليك بعمل دراسة جدوى اقتصادية لفعالية اقامة مثل هذا المشروع و الشريحة السكانية و القدرة الشرائية و الموقع المناسب

lmna
06/08/2015, 10:46 AM
يا اخوانى الاحباء انا ممكن اكون اول مصر هنا و ده على حسب معلوماتى.
ندخل فى الموضوع علطول انا مصرى اسمى احمد محمود عايش بالجيزة اواجه مشكلة انا و بعض الناس اللى يحبون البر و رحلات البر المشكلة هى تعتبر كارثة لمحبين البر و رحلات البر بمصر .
عندنا يا جماعة ما فى محلات لبيع لوازم البر و مفيش غير وسيلة واحدة هى سوق . كوم و غير متوافر فيه جميع اللى يحتاجه محبى البر و رحلات البر و باهظة الثمن جدا و لو طلبت من السعودية فى حاجات ممنوع تدخل من المطار و التكلفة مرة غالية .
يا ريت حلول لهذه المشكلة .
نحن مثل ما تقولون ( نحن فى مازق )
ملحوظة انا ما بعرفش اتكلم سعودى :D:D:D:D:D لكن حاولت على قدر الامكان اوصلهولكم بصورة مهومة و شكرا مقدما لمن يرد على هذا الموضوع و يعطينى حلول لهذه المشكلة

حياك الله اخوي احمد اياشي عاوزه من السعوديه
اتصل عليه
ابو ابراهيم 00966555428233

Crazier
06/08/2015, 02:33 PM
بارك الله فيك والله يرزقك, اغراض البر اللي تتكلم عنها مثل ايش ؟

في اشياء كثيره انت تسويها واغلب الشعب عندنا يفصل اغراضه بنفسه او يروح محلات مثل الحداده الخياطين ويزبط ع مزاجه

حاول تشوف طريقه ثانيه غير الجاهز

أبو شيري
06/08/2015, 03:05 PM
شوف الأغراض اللي تحتاجها واطلبها من موقعهم مثل السنيدي والرمايه والمرباع وغيره
أو تقدر توصي بها أحد بلدياتي يكون نازل عن طريق البر وليس عن طريق الجو

وربي يوفقك

Ahmed mahmoue
06/08/2015, 05:16 PM
شكرا ليكم جدا احبائى و على تفاعلكم اللذى اعطانى افكار ممتازة لكى لكى افعلها

التويبع
07/08/2015, 09:45 AM
اي حاجة عايزها ارسل لي ع الخاص ..
وتوصلك لحد باب بيتك..

او تاخذها من مكتب الشحن في القاهرة التابع لنا

turkiq
07/08/2015, 07:54 PM
مرحبا بك بين اخوانك ..
بحسب علمي شركات الشحن بين السعودية ومصر (على قفا من يشيل)
لذلك اعتقد المهمة سهلة ... يبقى تعرف هل في رسوم على دخول الأغراض لمصر ولا لأ
وكم.... يعني تحسب الشغلة حتجيب همها ولا حتطلع عليك غالية وبالتالي تلغي الفكرة .. طبعاً اقصد اذا الموضوع بزنس

بس بحسب معرفتي باخواني المصريين .. حسيت انهم مابيحبوش الخروج للبر والصحاري وبيعتبروها مغامرة مافيش حاجة تدفعهم انهم يعملوها.. انت يمكن مختلف :)

ايه رأيك ... اكلم مصري ولا ما كلمش ! :D

ومرة ثانية اهلاً وسهلا بك بين اهلك واخوانك وبالتوفيق

تركي1
08/08/2015, 05:18 AM
ذات مرة....حلوة ذااات مرة

المهم رحت لمحل حدادة
كنت بشتري تانكي حديد فحصلت عند الحداد براميل فيبرقلاس الاسططوانية
فهمت من الحداد
ان الﻹخوة المصريين يشحنون فيها أغراضهم وقشانهم عند سفرهم بالباخرة لمصر
حلو الكلام
وصلت الرسالة

الرحال2222
10/08/2015, 06:12 AM
اخوي فيه اشيا كثيرة تقدر تصنعها بمصر الصنايعيه عندكم اكثر من هنا بكثير بس حدد اللي تريدة ولو بتفتح مشروع تمر الرياض يومين وتلف على محلات الرحلات ولو تاخذ فكرة ايش ممكن تصنعه بمصر واي شي راح تستوردة من السعوديه وزي ماقالو الاخوان تشوف الاسعار وتدرس الجدوى الاقتصادية من المشروع للان اغلب محلات الرحلات بالخليج بس بمصر ما سمعت قبل ممكن تكون انت الاول اللي راح يفتح محل متخصص للرحلات ببلدك

صياد من مصر
10/08/2015, 11:25 AM
اخ احمد ممكن تقوم بزيارة لمحل بريموس بالعتبة و كذلك شارع الجمهورية و بأذن الله سوف تجد ما يسرك